söndag 10 maj 2015

Första dagen i Budapest


Vi vaknade upp till ett lagom fint somrigt väder men väldigt blåsigt.
Biljetter till frukostbiffé köpte vi igår kväll när vi checkade in.
Efter frukost drog vi iväg ut för att hitta "Hop-on-hop-of"-bussarna.
Vi åkte ungefär halva turen innan vi klev av för att vi skulle gå till Vasarely Museét.
Men det var lite för långt så vi hoppade på en vanlig buss för att ta oss dit.
Vi köpt ingen biljett eftersom det inte fanns nån att köpa av.
Som tur var blev det ingen kontroll.


Här på Vasarely museét finns det massa läckra, geometriska ocg färggranna tavlor.
Jättestora och några mindre.


Vi skulle sedan gå och äta på en restaurant vi hade gått förbi, men där var det en svensk turist som kom ut och avrådde eftersom hon inte hade tyckt om maten.
Vi gick istället för att ta tunnelbanan tillbaka till där vi hoppat av bussen.


När vi skulle köpa turitbiljett skulle jag använda mitt Visakort men det gick inte igenom.
Testade MasterCardkortet men det gick inte hellre.
Konstigt.
Jag hade haft samma problem på muséet
Men då kom jag på det.
Jag har ju normalt mina kort spärrade för köp och användning utanför Sverige.
Jag Var tvungen att låna från L till vi kom tillbaka till hotellet så jag kunde öppna mina kort.
Sedan gick det som en dans att ta ut pengar.
Vi hittade en annan restaurant att äta på och då testade jag gulash.


Sedan drog vi vidare med "Hop-on-hop-of" och klev av vid stora saluhallen. Och när jag säger stor menar jag enorm. Dit ska vi på onsdag.


Men på tisdag ska vi hit och bada hälsobad.
Detta har vi planerat, har till och med köpt en ny baddräkt för denna begivenhet.

Annars ska vi väl helt enkelt turista runt i stan och se vad vi upptäcker.


Elisabetbron som vi ser från vårt hotellfönster.

Det finns även några andra väldigt fina broar också.


Roliga konstverk


Och andra fina platser.

Inga kommentarer: