söndag 27 september 2015

München und lederhosen




Som vanligt är tyskarna i tid. 
Planet avgick när det skulle och ankom en kvart för tidigt.
Resväskan kom som den skulle.
På Frau Gisela's inrådan skulle jag ta Lufthansabussen in till Hauptbahnhof.
Det skulle ta ca 45 minuter.
Bussen stog inne och den startade nästan med det samma.
Men där var inte punktligheten lika god.
Det tog ungefär en och en halv timme in till stan.
Bara ut från flygplatsområdet tog en evighet.
Köer var det tills vi kom ut på motorvägen.
Där gick det fint och fort.
Men när vi kom in till stan var det rent kaotiskt.
Kan kanske bero på oktoberfesten som pågår.
Tror vi fick stanna på varje rödljus.
Och vilka väntetider det var varje gång.
Bussen stannade utanför ett hotell mitt emot tågstationen.
Lite kaotiskt var det då vi klev av eftersom dom som skulle kliva på ville få in sina resväskor innan vi som ankom hade fått ut våra.


Jag hade blivit hungrig och gick in på stationen för att hitta något att äta.
En baguett med mozarella och tomat.
Medan jag åt såg jag mig runt och det vara bara lederhosen överallt.


... och kvinnorna bär traditionnellt en dräkt som kallas Dirndl.
Ja, det är rätt stavat och hopplöst att uttala.

Från Hauptbanhof tog jag en taxi.
Ankom på fem minuter och kostade endast €10

Har ett stort rum med egen balkong.
Med utsigt mot bakgården.
Frau Gisela är supertrevlig och hälsointresserad och jag tror inte det blir så mycket fet mat.
Hon joggar och cyklar och lever sunt.

Hon håller på i detta nu att tillaga middagen.
Det luktar gott.



Inga kommentarer: