onsdag 4 november 2009

Toyota...


Bilden är lånad från Internet

...City
Finns i Japan.

Antagligen inte så många som vet att det finns en sån stad.
Jag hade ingen aning men fick lära mig det när jag var i Aix.
Det är inte bara franska man lär sig där.
Eftersom vi är elever från hela världen lär man sig även en hel del om andra länder och kulturer.
Och det gör ju kursen ännu mer givande.
Varje elev i klassen ska ha en specialuppgift på valfritt tema som man ska presentera för klassen.
På franska förståss.
Vanligt är att temat handlar om något från det egna landet.

En av tjejerna som var i vår klass kommer från Japan.
Hon heter Hanai som förövrigt franskmän har svårt att uttala eftersom det börjar med h.
På franska blir h i början av ord stumt och dom måste anstränga sig lite för att uttala det.
Hanai är från Toyota City och temat var naturligtvis historien om hennes hemstad.

Och då tror säkert de flesta att bilmärket har fått namn efter staden.
Men icke!
För det är faktiskt tvärt om.
När fabriken efter kriget skulle skaffa ett bra område för att upprätta sin fabrik och huvudkontor så valdes staden Koromo som sedermera döptes om till Toyota City när företaget hade växt och staden med den eftersom de flesta arbetade inom Toyotakoncernen.

När Hanai skulle presentera sig första dagen trodde jag faktiskt att jag hört fel när hon sa att hon kom från Toyota.

Som parentes kan jag nämna att mitt tema handlade om Nobelpriset.
'
'

2 kommentarer:

Ragnvi sa...

Tjena! Tänk vad man får lära sig mycket genom bloggandet! Hade ingen aning om det där med Toyta!

Ått st som gått i pension...du jobbar på en stooor arbetsplats va´?! Härliga tårtor!
Kramen o tack för dina goa rader hos mig!
Ragnvi

anne sa...

Och till Toyota City var jag i fredags!!!! :)