måndag 1 oktober 2012

I Cezannes fotspår


Efter en god lunch tog vi tag i promenaden upp till Cezannes atelje och trädgård.
Et härligt ställe.
Lugnt och skönt.
Man kan nästan känna förra seklets vingslag då impressionisterna var i farten.
Medan mina kamrater besökte ateljen, där jag varit ett par gånger tidigare, passade jag på att fortsätta läsa boken jag köpte igår.
Den passar bra att läsa just här.
Den heter 'Lettres de Provence' av Vincent van Gogh.
Sättet han beskriver den provensalska naturen på är rent magiskt.
Han kunde verkligen konsten att beskriva både med ord och sin pensel.
Man blir rent av lycklig och varm inuti när man läser.

Här förbereder man för kvällens vernissage av en installation. Vi var antagligen inte bjudna.

Efteråt tog vi oss ännu högre upp i terrängen där Cezanne målade de flesta av sina tavlor av Montagne Sainte Victoire.
Ånnu lugnare och fridfullare än vid ateljen.
Jag kan inte förklara vad det är med Provence som lockar.
Men van Gogh lyckas fånga det med sina ord och bilder.
Cezanne också med sina bilder.
Som sagt, det är helt enkelt magiskt.
Jag älskar den här naturen.

Montagne Sainte Victoire i bakgrunden.
Paul Cézanne

Inga kommentarer: