söndag 23 mars 2014

Något att äta i Quebec

Min resa till Quebec handlade inte i första hand om mat.
Men man måste ju äta.
Det stället som jag tyckte bäst om var Buffet de l'Antiquaire.
Charmig och trevlig inredning.
Bra service.

Här åt jag den godaste fish and ships.


Le Billig hittade jag i min guidebok från Lonely Planet.
Jag letade efter ett creperie.

Detta var också ett ställe med trevlig och charmig inredning.
Bra service.


Maten var jättegod. Precis som jag förväntade.


Ytterligare en restaurang jag hittade i guideboken.
Le Petit Coin Latin.


Även här var det en trevlig och charmig inredning.
Samma med servicen, jättebra.

På detta ställe serverades La Tourtière.
En inbakad viltgryta som serverades med potatismos och någon sorts blåbärsgelé.
Jag hade blivit tipsad om denna specialitet som skulle vara så gott, och hade medvetet letat upp ett ställe som serverade detta.
Om det var en höjdare?
Nja, kanske inte min favorit.



Detta var ett riktigt läckert café.
Paillard.
Lite mer modern inredning.
Men med ett jättestort utbud av något gott till kaffet.

Inte så lätt att välja ut något.
Men det blev en créme brulé.
Och kaffet, ja det var himmelskt gott.


Oreo kex är en favorit.
Något jag lärde mig när jag var i USA första gången.
Dessa är en aning godare i Canada eftersom de innehåller en ingrediens som är förbjuden i USA.
Starbucks kaffe har alltid varit en favorit, men denna blev jag riktigt besviken på.


Hittade dock en anna favorit. Van Houtte. Jättegott.


Middagarna åt jag på hotellrummet. Oftast något inhandlat på supermarkedet.
Eller hämtmat från något snabbmatsställe.
Som sagt, detta var ju ingen gourmetresa.

 
Bjuder på den här. Jag var visserligen inte inne där nån gång, men dom har en helt egen Londontaxi.










Inga kommentarer: