torsdag 3 december 2009

Ingen bra start på dagen



Det var frostigt i morse.
Hörde på radion att det var tekniska problem på gröna linjen.
Tågen skulle vända vid Hötorget.
Jag var på väg till tandläkaren, hade bokat tid för en och en halv månad sedan.
Jag gick hemifrån i god tid eftersom jag visste att det var problem.
Jag räknade med att jag skulle hinna.
På min T-station bytte informationstavlan tider hela tiden.
Ibland var det två minuter till nästa tåg, helt plötsligt sex minuter, tillbaka till två minuter igen och så där höll det på minst en kvart.
När väl tåget kom var det knökfullt.
Man fick klämma sig in.
Då fick vi veta att det var tågkö och att vi nog inte skulle komma så långt.



Mycket riktigt.
Vi lyckades ta oss till Ängbyplan, sen var det tvärstopp.
Föraren tipsade om taxi eftersom det inte går några bussar från Ängbyplan.
SL ersätter ju om det blir mer än 20 minuters försening.
Jag klev av och ringde taxi.
Inga bilar fanns att tillgå.
Jag gick tillbaka till T-banan och tog fram kameran.
Jag kunde lika gärna hitta på något medan jag väntade.


'
Och tiden gick.
Många började gå i riktning nästa hållplats.
Men vid Åkeshov finns inga bussar hellre.
Det var ju dessutom ganska kallt som sagt.
När det var en kvart kvar till jag skulle vara hos tandläkaren ringde jag upp för att meddela att jag inte skulle hinna.
Hon hade själv fastnat på samma linje, men åkt tåget tillbaka hem och tagit bilen.
För åt andra hållet rullade tågen.
Det var synd att vi inte råkade på varandra för då hade vi kunnat åka tillsammans.
Hon var bussig nog att inte ta betalt för den här timmen och jag fick en ny tid i slutet av januari.
Så småningom gick iallafall trafiken igång igen sakta men säkert.
Vid Alvik klev jag av som jag brukar för att ta tvärbanan.


'
Och där var jag inte hellre ensam.
Mång andra åker ju också den vägen.
Inte nog med att T-banan hade problem, det hade även Tvärbanan så den var också ganska försenad.
Och fullpackat blev det även där.
För mig tar det normalt 40 minuter till jobbet, dörr till dörr.
Idag tog det en och en halv timme.
Ingen bra morgon för SL och västerortsborna.
'
'

1 kommentar:

Angel.Pearls sa...

Trist start på dagen..fint att du tog fram kameran o tog några fina bilder 'istället'...Ha en skön 2a Advent. Kram//Eva