torsdag 5 juli 2012

Sakta vi gå...


...genom stan, Monica Zetterlunds härliga Stockholmsgung.
Hoppade av vid Mariatorget.
Hade ingen plan, bara se vart benen tog mig.
I en barnbutik på Hornsgatspuckeln köpte jag ett par sommarpresenter till familjens två minstingar.
Kikade in på Galleri Puckeln och beundrade Angelica Wiiks färgglada och glittriga litografier en stund.
Mumma för ögonen och själen.
Vid Slussen tog jag mig in på Stadsmuseum och kollade på fotoutställningen.
Stockholmsbilder från förr och några lite nyare.
Passerade sedan genom Gula Gången och ner mot Munkbroleden.
Där satt folk på kajkanten och njöt sommaren med en glass eller nåt annat gott.
Det bar av in i Gamla Stan.
Skulle jag ta den myllrande Västerlånggatan eller nån lite lugnare smågata.
Det blev myllret.
Gick i kö bland turisterna.
Man får inte ha bråttom.
Gatumusikanter på vartannat gathörn, ungefär.
Dom flesta spelar ganska vanlig musik.
Jazz och annat glatt.
Någon vågar sig även på att sjunga.
Men den ovanligaste var nog killen som satt med en stor trälåda i knät med massor av glas med olika mängd vatten i och spelade 'o sole mio'.
Det lät faktiskt riktigt bra.
På mynttorget stod ett gäng demostranter från nåt land långt-bort-i-stan och skanderade slagord på ett främmande språk.
Vidare Drottninggatan upp bland shoppande och fotograferande turister.
Undrar hur många gånger man fastnat på bild och hamnar i någons bildarkiv i ett främmande land.
Butikerna säljer allt möjligt som kan locka turisterna till inköp.
Flerpack julkort för en femma kanske kan fresta någon att öppna plånboken.
Själv blev jag frestad av rea på Guldfynd.
75% rabatt på en hel del smycken.
Dags att börja röja lite bland det jag redan har och skänka lite till Stadsmissionen eller Myrorna.
Hamnar slutligen på Hötorget.
Handlar lite smått och gott i Hötrogshallen.
Passerar de gapande grönsakshandlarna uppe på torget.
Tar mig ner i tunnelbanan och döm om min förvåning när det är 'min' vagn som precis rullar in på perrongen.




 

Inga kommentarer: