onsdag 16 februari 2011

Den platta råttan


'
Vi testade ett nytt ställe på lunchen idag.
Stället är dessutom rätt nyöppnat.
Det var tidigare en libanesisk restaurant.
Numer är det ett kebabställe.
Jag äter ALDRIG kebab.
Gillar inte smaken.
Sen tycket jag även det är ganska äckligt med köttet som åker runt på en pinne.
Men dom har lite annan mat också.
Bland annat hade dom kycklingkebab.
Den gick också runt på en pinne.
Ville inte ha.
Inte alls.
Men med smakprov och envis övertalan valde jag det till slut.
Emot alla mina principer om kebab.
Det var ju faktiskt riktigt gott.
Trevliga var dom också.
Sen bjöd dom på te.
Och det smakade Turkiet.
En riktig flaschback från den gången jag var där nån gång på 70-talet.
Tänk att en smakupplevelse kan ligga vilande och helt plötsligt bara dyka upp så där.
Minnet kan vara konstigt ibland.
'
På väg tillbaka till jobbet fick jag syn på råttan.
Det var en riktig baddare.
Stor som en halv katt.
Tillplattad och stelfrusen men verkade i övrigt helt intakt.
Måste ha fått nåt tungt över sig och sedan frusit till is.
Den låg bredvid en stor och tung sopcontainer.
Antagligen den som plattat till råttan.
'
Nån timme efter lunchen var det dags.
Springa på toa.
Om och om igen under eftermiddagen.
Absolut sista gången jag äter kebab.
Spelar ingen roll vad den är gjord av.
ALDRIG MER.
Men det var bara jag som drabbades.
Inte dom andra.
Så det var inte nåt fel på stället.
Det verkade rent och välskött.
Jag har bara en extra känslig mage tydligen.
'

Inga kommentarer: