lördag 19 februari 2011

Frostig vinterkyla


'
Efter en period med vårväder och fågelkvitter är vintern här igen.
Man hoppas in i det sista att våren ska fortsätta.
Men vinter slår alltid tillbaka, oftast i februari.
Man vet ju att det är så.
'
Slutade tidigt igår och tänkte utnyttja dagsljuset.
Ta en långpromenad.
Börjde fint.
Soligt och vackert.
Höll på att blåsa av Liljeholmsbron.
Iskalla vindar.
'

'
Det var skönt att komma av bron och upp på Hornsgatan.
Men det var kallt även där.
Fick till slut tag i en mössa.
Fodrad.
Den blir nog bra i polarkylan.
Det börjar snöa.
Samtidigt som solen skiner.
Och det snöar mycket.
Inte lika kul att promenera längre.
'
Jag tog mig iallafall fram till Mariatorget innan jag gav upp.
Passerade ett café där någon hade suttit ute med sin kaffekopp.
Antagligen rökare.
Ja, vad gör man inte för en cigg.
Är så tacksam att jag lagt den lasten på hyllan.
Men är istället utbytt mot annan last.
En last som jag iallafall kan bedriva inomhus utan att det stör någon annan.
'

'

Inga kommentarer: