torsdag 25 februari 2010

Årets bokrea


'
Tidig morgon.
Lite tidigare än vanligt.
Men inte lika tidigt som förr i världen.
Då öppnades dörrarna redan kl 6.
Men de senaste par åren öppnar dom först vid 7.
Det är ganska skönt att gå omkring i lugn och ro utan att trängas.
Och allt finns fortfarande på plats.
Personalen är än så länge trevliga och tålmodiga.
Det här har blivit en tradition och idag var inget undantag.
Jag hade spanat in lite böcker både på Åhléns och Akademibokhandeln.
Eftersom jag var lite tidig tog jag vägen till Akadamibokhandeln vid Sergels Torg först.
Stängd pga vattenskada.
Otur just en sån dag då dom säljer som mest.
Fortsatte till den på Mäster Samuelsgatan.
Köpte dom böcker jag spanat in där plus ett filmpaket med tre franska filmer.
Tillbaka till Åhléns.
Stängt.
Hmmm, va nu då?
Såg några städare på insidan.
Jag knackade på rutan och dom sa att det öppnar kl 10.
Ännu konstigare.
Så sent.
Då var det ju ingen idé att vänta.
Det var bara att ta sig till jobbet.
Laddade hela dagen för trängsel.
Smörja sig med tålamod och åka in efter jobbet.
Och trångt var det.
Men jag kom iallafall inte lottlös därifrån.
Endast en bok som jag var ute efter men det blev några fler.
Några deckare, och ett par kokböcker till så nu kan jag verkligen kalla mig samlare av kokböcker.
Jag har minst hundra.
Kan bara inte låta bli.
'

Inga kommentarer: