söndag 18 april 2010

Norgefantast


'
Satt med en latte på Centralen i Stockholm.
Det var skärtorsdag och jag väntade på tåget till Oslo.
På bordet bakom mig satt en herre och pratade med någon.
Jag såg varken honom eller hans sällskap.
Men han lade ut vitt och brett om allt han visste om Norge och norrmän.
Han talade om hur trevliga dom är.
Alltid ett leende.
Man fick alltid trevliga och kunniga svar på sina frågor.
Och han kunde minsann skilja på norrmän och svenskar utan problem.
Inte bara det, han kunde till och med se från viken stad i Norge folk kom, antingen det var Bergen, Trondheim eller Oslo.
Oj, oj, oj vad han satt och impade på sitt sälskap.
Tydligen någon som inte varit i Norge förr, verkade det som.
Jag satt och fnissade lite för mig själv.
Och hur galna norrmännen blir på 17-mai, det var något hon (ja, för sällskapet var en hon) verkligen borde se.
Det är bara så kul och fantastiskt.
Och det måste jag ju iallafall hålla med om.
'

Inga kommentarer: