tisdag 13 mars 2012

Eldfest


















Sista tisdagskvällen innan det Persiska nyåret.
Chaharshanbe suri ("röd onsdag")
Man ska hoppa över eldar och önska sig lycka och kärlek i det nya året.
Jag hörde det på radion i morse men hade glömt bort det.
Blev påmind av en kollega på väg in till stan.
Hade från början inte tänkt gå till Kungsan.
Men när jag nu ändå var i stan kunde jag ju passera förbi och kolla.

















Det hade blivit riktigt surt och kallt och det blåste isiga vindar.
Folk klumpade ihop sig kring gasvärmarna som stod lite spridda runtomkring.
Hade plockat av mig lånkalsongerna för första gången i år.
Det var ju dumt.
Men hur kunde jag ana att det skulle bli så kallt.
Igår var det ju riktigt varmt och skönt.
Det var vårlikt även på dagen idag.

















Många köade för att köpa en mugg med den värmande soppan som tydligen är tradition.

















Klockan sex började uppträdandet på scenen.
Jag stannade kvar bara några minuter.
Men jag höll på att bli riktigt genomkall.
Tyvärr blev jag tvungen att gå därifrån.
Tog mig till närmaste inomhusgalleria för att värma mig och vandrade sedan till T-centralen.

En strålande vacker kväll trots kylan.
Om du spanar in riktigt noga på bilden nedan kan du se planeterna Jupiter och Venus som ikväll passerar varandra.
Ett astronomiskt fenomen som händer ungefär varje tionde år.
En historisk bild med andra ord.
















   

Inga kommentarer: