söndag 20 oktober 2013

Resan till Quebec City

Montréal-Pierre Elliot Trudeau International Airport
Jag hade bokat med Air Canada.
Det finns inga direktflyg till Quebec City, så det blir två mellanlandningar.
London och Montreal.
Var ute i god tid som vanligt på Arlanda.
Kunde inte checka in på egen hand, så det blev till att köa för incheckning.
Det tog sin tid.
Får veta att jag måste ta hand om bagaget i Montreal
Sedan lång kö i säkerhetskontrollen.
Ytterligare kö i passkontrollen.
Sas som jag åker med via London är i tid och landar på Heathrow 20 minuter före tidtabellen.
Tre timmar i transit.
Det enda man kan göra är att gå runt och kolla i affärer.
Det finns många här.
Handlar lite i en smyckesbutik.
Äter en macka.
Sedan ombordstigning i Air Canada, Boeing 777.
Allt går enligt tidtabell.
Tittar på film.
Såg förresten en jättetrevlig dokumentär som heter "Men at Lunch" som handlar om den berömda bilden på några arbetare som sitter på en järnbalk högt över New Yorks gator och äter sin matlåda.
Försöker vila lite.
Dom serverar en lätt måltid.
Reser mig och går runt lite.
Försöker få tiden att gå.
Tiden gick och vi landar i Montreal en kvart för tidigt.
Har nu nästan tre timmar för att ta mig till nästa flygning.
Passkontrollen först.
En ringlande enormt lång kö.
Det tar ungefär en halv timme.
Dom frågar vad jag gör i Kanada, vart jag ska, och hur länge jag ska stanna.
Stämpel i passet och så var det klart.
Resväskan kom.
Var lite orolig eftersom jag skulle passera London, och Heathrow har ju inte det bästa ryktet när det gäller bagage.
Sen var det tullen.
Fyllde i ett formulär på planet.
Lång kö här också.
Men tullarna bara tar papperet, tittar lite snabbt på mig utan något större intresse.
Nu återstår bara att checka in väskan för sista flygningen.
Ingen kö.
Här gjorde man inga större ansträngningar.
Tittade bara på boardingkortet och jag fick själv lägga väskan på bandet.
Trettio minuters flygning med ett litet Dash-plan för ca 50 passagerare.
Lite turbulent var det.
Även nu landade vi före tidtabellen.
Från den här flygplatsen finns ingen kollektivtrafik.
Taxi är det som gäller
Det tog ca 20 minuter.
Jag hade en otroligt trevlig chaufför och fick praktisera franska hela vägen.
Äntligen framme i Quebec City.

Inga kommentarer: