tisdag 8 november 2011

Fransk film på Zita

































Fransk filmfestival på Zita.
Varje år i november på tisdagar.
För första gången ville jag testa.
Filmen jag skulle se var Ma Mère.
Barnförbjuden.
Man varnar känsliga tittare för en mycket provocerande film.
Köpte biljett och fick en plats nånstans mitt i.
Efter insläpp och folk kommit på plats fick vi information via en tjej med mikrofon.
Både på svenska och franska.
Hon upprepade att filmen provocerar.
Berättar att den blev avvisad vid filmfestivalen i Cannes strax före visning, men att den visats på andra festivaler.
Lokalen är proppfull och folk nickar att man förstått.
Man kan väl säga att filmen provocerar.
Jag trodde att provokationen var mer av politisk eller social karaktär.
Men så var inte fallet.
Filmen var helt enkelt ett rent frosseri i perversa sexscener och nakenhet.
Osmakligt.
Redan efter en halv timme började folk gå därifrån.
Sedan försvann en och annan undan för undan.
Hade jag suttit i ytterkant hade även jag gått därifrån.
Jag satt mest och led och skruvade på mig, och det såg jag att många andra gjorde också.
Jag blundade eller tittade bort när det var som äckligast.
Jag förstår inte syftet med filmen.
Franska filmer brukar vara konstiga ibland.
Men oftast poetiska och vackra.
Men den här var bara mörk, dyster och motbjudande.

PS! Bilden ovan har inget med filmen att göra. Det är en takmålning i biografens damtoilett.
    
     

Inga kommentarer: