måndag 15 juni 2009

Riktig Midsommar


'
I år blir min första midsommar sen jag blev svensk medborgare.
Då är det dags att fira på riktigt som en äkta svensk.
Med sill, färskpotatis, jordgubbar, små grodorna och ostadigt väder.
Jag har varit med om alla delarna men aldrig alltihop samtidigt.
Bara små delar här och där.
Men i år ska det bli på riktigt inklusive vädret ser det ut som.
Har köpt tågbiljett till en liten ort i Dalarna.
Mer svenskt än så kan det ju inte bli.
En av mina bästa vänner har flyttat dit.
Det ska bli så trevligt.
Jag ser fram emot detta.
Återkommer med bild på en riktig midsommarstång.
Under tiden får det bli en jag lånat på nätet.


'
I Norge brukar man inte ha något större firande kring midsommar.
Man firar midsommar den dagen det är men man har inte något extra ledigt.
Man brukar tända brasor.
Och det är ganska vackert på kvällen när man ser ut över fjorden och brasorna lyser upp längs vattnet.
Vi firar 17-mai istället.
Och det tänker jag fortsätte med fast jag har blivit svensk.
Kul att ha en fot i varje läger.
Det är mycket roligare då.
'
'

1 kommentar:

lilalili sa...

Här blir det inte så mycket firande till midsommar. Jag kommer att packa färdigt och förbereda det sista inför resan till Lule på söndag. Sedan blir det hemkomst nästa söndag-kväll för avresa till Almedalen o politikerveckan på måndag morgon. Jag undrar om jag hinner tvätta och torka färdigt allt ;)
Ha en bra dag! Kramis