fredag 29 januari 2010

Längs Årstaviken


'
På somrarna promenerar jag ofta längs Årstaviken från Hornstull till Skanstull.
Lugnt och fridfullt.
Ville gärna testa en vinterpromenad idag.
Det såg lovande ut vid lunchtid då solen lyste och jag tänkte mig en hel del fina och soliga vinterbilder.
Hade laddat upp med ordentliga kläder typ michelingubbe.
Solen hade tyvärr passat på att försvinna bakom molnen och det hade börjat snöa lite.
Förvånande nog var det faktiskt ganska mycket folk som var ute och gick eller sprang.
'

'
Passerar under Årstabroarna.
Det här är den nya bron.
Den gamla är vackrare men den är under renovation för tillfället och täckt av byggnadspressenningar.
'
'
Det är inte många platser för änderna.
Det här var en av de ytterst få vakar som fanns och då samlas givetvis så många som möjligt just här.
Isen ligger annars över hela viken och på den ett tjockt snölager.
'
'
Skrämde upp ett gäng kråkor och skator som satt och åt från mat som snälla människor har lagt ut.
Fåglarna har det nog inte så lätt nu.
'
'
Och så alla dessa dagis-mattar/hussar som alltid är ute med ganska många hundar åt gången.
Dom verkar förvånansvärt lydiga trots så många olika raser.
'
'
Istappar.
Ja, dom kommer att bli ett problem när det börjar töa.
Men dom är ganska dekorativa där dom hänger.
'
'
Här bakom är det ett kafé på somrarna.
Jag brukar stanna till och sätta mig ner ett tag, köpa en glass och gå på toa.
Men nu var det igenbommat.
'

Inga kommentarer: