torsdag 14 januari 2010

Värmebölja


'
Årets första långpromenad.
Jag slutade såpass tidigt att det fortfarande var dagsljus ute.
Hade klätt mig ordentligt med överdragsbyxor och tjock kappa.
Men när jag kom ut kändes det varmt i luften.
Efter sensta veckornas köldknäpp var det riktigt behagligt.
Men det var ändå kallt nog för att frosten skulle ligga kvar på träden.
'

'
Promenaden gick från Hornstull längs Söder Mälarstrand till Slussen.
Helt vindstilla, men det kom ner något från himlen.
Solen lyste med sin frånvaro och det var lite disigt i luften.
Lite jobbigt att gå eftersom det var rätt moddigt och isigt.
Var rätt trött i fötterna efteråt.
Bilderna ljuger kanske lite för det ser kallare ut än vad det egentligen var.
'

'
Men frosten och snön ligger fortfarande kvar överallt och dekorerar staden.
'

'
Fastfrusna båtar hela vägen.
Jag tror inte dom är så mycket ute på öppet vatten ens på somrarna.
'

'
Vårkänslan låg i luften.
Den färgglade tulpanreklamen som kontrast mot det vita frostiga.
'

'
Det var öppen isränna på Riddarfjärden och där trivdes fåglarna.
Dom syns inte så bra på bilden, men dom var där.
Även dom antagligen med lite vårkänsla i kroppen.
Och vid Slussen fick jag bekräftat den varma luften när jag såg termometern på Katarinahissen.
-3 grade
'

'
'

2 kommentarer:

Ragnvi sa...

Morning! Hoppas din helg har varit bra! Har läst ikapp en hel massa hos dig o njutit av vackra vinterbilder!
Kramen!
Ragnvi

Sofie sa...

Så vackra, bra & intressanta bilder, perfekt fångat vinterns sidor och till och med fått in lite vårkänsla!

; )