onsdag 9 juni 2010

Min barndoms gata


'
Här bodde vår familj.
Mitt gamla rum är markerat med en pil.
Husen byggdes på början av 50-talet och är en av de första moderna förorterna i Oslo.
Lambertseter.
Husen är restaurerade och fått nya balkonger.
När vi bodde där var dom pyttesmå, kallades fågelholkar.
'

'
Uppgången är inne på gården.
Och det fanns många barn i samma ålder och vi lekte och hade kul på gården.
Nu är alla portarna låsta.
Det var dom inte på min tid.
Men då kände alla varandra.
Det fanns inte särskilt många namn i dom olika uppgångarna som jag kände igen.
Men det var snyggt och välvårdat, fast det såg äldre och mer slitet ut.
'
'
I Lambertseter Kirke konfirmerades jag.
Kyrkan blev väldigt kritiserad när den byggdes.
Folk tyckte inte att det såg ut som en riktig, traditionell kyrka.
Men man vande sig.
'
'
På Lambertseter skole gick jag till och med sjuan.
Det ser likadant ut nu som då.
Det var många barnfamiljer i området.
Och skolan var den största i Oslo på 60-talet.
Det var ca 1200 elever som gick där då.
Idag är det nog inte ens hälften.
'
'
Åttan och nian gick jag i den här skolan.
Det var betydligt längre skolväg än dom fem minuter jag hade innan.
Men det var inte snack om att ta T-banan.
Man fick gå, och det tog ca 20 minuter.
Skolan har bytt namn sedan dess.
När jag gick där hette den Karlsrud Ungdomsskole.
'

Inga kommentarer: