onsdag 9 juni 2010

T-banan i Oslo



Jo då, det finns T-bana i Oslo.
Dom gamla röda vagnarna har succesivt bytts ut mot nya vita.



Jag skulle åka till min barndoms gata och då skulle jag byta till en annan linje.
Lambertseterbanen.
Det var den första moderna linjen.
Invigdes den 22 maj 1966.
Den dagen kommer jag ihåg.
För då stod vi barn och tittade genom staketet när det första tåget kom och Kungen var med.
Spännande.

Då var allt nytt och fint.
Nu är det bara vagnarna som är nya.
Perongerna och stationerna har man inte gjort något med och det är otroligt slitet och schabbigt.
Trist.

Jo, det finns en nyhet till och det är den elektroniska tidskyltningen som talar om när nästa tåg kommer.
Men idag verkade det inte fungera helt problemfritt.
Eftersom det regnade bestämde jag mig för att korta av promenaden på min barndoms gata.
Skulle ta T-banan in till stan.
Dom går normalt en gång i kvarten och det var tio minuter till nästa tåg som skulle gå 13.46.
Når det var så dags stod det NU på skylten, men inget tåg kom.
Ett par minuter senare skyltades det med nästa tåg 14.01.
Frustrerad.
Men då hade jag ingen lust att vänta ytterligare en kvart.
Så då gick jag iallafall i regnet.

Och sen tog jag så småningom tåget från nästa station.


 

Inga kommentarer: