tisdag 23 augusti 2011

Direkt från fabriken














I flera månader, kanske även år har  busslinje 147 kört med den äldsta bussparken i Stockholm.
Linjen går från Liljeholmen till Hökmossen.
Jag åker den varje dag till jobbet och ibland från jobbet om jag inte väljer att gå.
Då och då har jag undrat om bussen överhuvud taget kommer att hålla ihop hela vägen.
Det brukade slamra och skramla om lösa delar.
Och oftast luktade det skunk eller andra otrevliga lukter.
Men i måndags hände något.
Bussen som stod inne var helt ny.
Direkt från fabriken.
Ren och snygg.
Och det luktade som i en helt ny bil.
Och dessa bussar har nu trafikerat i två dagar.
Det var på tiden att överge de gamla.
Hoppas bara inte dom satts in på nån annan linje.
Men jag tror nog inte det.
Ett problem med dom nya.
Chaufförerna vet inte riktigt hur alla knappar och lampor funkar.
I morse uteblev 'min' buss så vi fick snyggt vänta på nästa.
Ingen katastrof när det handlar om 6-7 minuter.
Men irriterande.
Och föraren hade märkbara problem.
En kollega fick hjälpa till och visa var alla nymodigheterna fanns och hur dom funkade.
Men det löser sig väl så småningom.
Iallafall betydligt mer inbjudande att sitta i en ny buss.
Förmodligen har linje 147 just nu stans nyaste busspark.
 

1 kommentar:

Anna Järmark sa...

Bytt från stans sämsta bussar. Skönt!