onsdag 10 augusti 2011

Ovanför staden

Planen för dagen igår var att åka ut för att titta på nya Holmenkollbacken.
Skulle ta tunnelbanan som går hela vägen upp i åsen ovanför Oslo.
Jag åkte till ändhållplatsen Frognerseteren.
Det ligger en bit ovanför Holmenkollen men jag skulle promenera ner till skidanläggningen.
Resan tog nästan en timme.
Tåget går inte så fort och det slingrar sig uppåt som en serpentinväg.
Brant är det.
Och många hållplatser.

Härifrån finns det många vägar att ta vidare inåt längs stigar på sommaren och skidspår på vinteren.



Jag tog vägen ner till Frognerseteren restaurant.
Minns stället från min barndom när vi hade varit ute på en lång skidtur och satte oss ned här för att dricka en kopp varm choklad.

Väl här får man sin belöning för den långa resan.
En fantastisk utsikt över Oslo och Oslofjorden.
Magiskt.
Vädret var ju också soligt och fint.

Den andra belöningen man måste unna sig här uppe är deras berömda äppelkaka med vispgrädde.

Vandrar vidare nedåt vägen mot Holmenkollen.
Får syn på toppen av en nybyggd backhoppningsbacke.
Det här måste ju vara den nya Holmenkollbacken.

Tar mig fram till backen och kollar in några killar som övningshoppar på plastunderlag.
Tänker att det är konstigt att dom hoppar i en så stor backe.


Killarna åker skidliften upp och hoppar ner.

Dom höll på med en hel del konstruktionsarbete och jag funderade på om det var möjligt att ta sig ner och sen en annan väg vidare till närmaste tunnelbanestation.

Lyckades få en bra bild på hela backen.
Men det gick inte att ta sig härifrån som jag hade tänkt.

Jag var helt enkelt tvungen att ta mig hela vägen uppåt igen.

Sväng efter...

...sväng efter sväng.
Jag var fullständigt slut och genomsvettig när jag var uppe.
Men jag hade iallafall fått fina bilder av Holmenkollbacken.
Trodde jag ja....
Efter att jag vilat ett tag vandrade jag vidare neråt vägen för att hitta en tunnelbanestation.
Runt nästa sväng fick jag syn på den här...

...självaste Holmenkollbacken.
Den riktiga.
Vilken miss jag gjort.
Den backen jag hade kollat in innan var den lilla backen från förra årets VM.
Midtstubacken.
Men nu var jag så trött och svettig och sur på mig själv.
Så det blev ingen närkontakt.
Bara några bilder tagna.
Det är iallafall en riktigt stor backe och vacker i den nya konstruktionen.
Hur kunde jag ta så fel.
Har ju sett backen hur många gånger som helst på TV.
Ja, ja.
Så kan det gå.
Det blev iallafall en rejäl motionsrunda.















  

Inga kommentarer: