söndag 2 oktober 2016

Ankomst till Wien


Flygresan gick helt perfekt.
På flygplatsen letade jag upp där jag kunde handla biljetter för kollektivtrafiken.
Det finns dagkort och veckokort.
Köpte en av varje eftersom veckokorten inte gäller en vecka från det man köper det, men en kalendervecka som börjar på måndagar.
Därför var jag tvungen att köpa ett dagkort.
Tog tåget till stan och upptäckte där att det hade regnat.
Typiskt, när dom haft kanonväder här till och med i går.
Tunnelbanan hittade jag direkt och hamnade på rätt linje och kom fram dit jag fått upplysning om.
Sedan var det att ta reda på åt vilket håll jag skulle gå så jag frågade en kille på stationen och han pekade ut riktningen.
Och jag gick, men gatunamnen stämde inte så jag fick fråga igen.
En tjej tittade på min karta och såg lite fundersam ut, sedan kom en äldre herre och skulle hjälpa till.
Jag hade tydligen blivit hänvisad åt fel håll.
Det var bara att vända och gå tillbaka och gå åt motsatt håll.
Då hittade jag fram.
En ödslig gata, nummer 7.
Hm, en gammal ruffig port med endast en ringklocka och inga namn
Det ser ju ändå ut som ett flerfamiljshus.

Jag ringde iallafall på klockan och en kvinna kom och öppnade.
Och det var hon jag ska bo hos.
Hon och hennes man bor i hela huset.
Dom är supertrevliga.
Jag har typ egen lägenhet på bottenvåningen.
Alla fönster åt bakgården där dom håller på att bygga en simbassäng.
Blev först bjuden på hembakt plommonpaj.
Hon hade gjort en egen karta åt mig och info om hur jag på bästa sätt tar mig till skolan.
Packade sedan upp och boade in mig.
Eftersom jag köpt ett dagkort tänkte jag utnyttja det då jag ändå hade kommit så tidigt.
Tog spårvagnen in till stan för att vandra runt lite.
Men det regnade så det var inte så jättemysigt.
Hittade en läcker restaurant och åt en wienersnitzel med potatissallad.
Inte så dyrt att äta i den här staden.
När jag sedan vandrade vidare hade det slutat regna, men det är kvavt och ganska varmt.
Hoppade till slut på spårvagnen för att åka tillbaka.
Fick en vegetarisk middag, det såg ut som apfelstrudel men det var med en morotsblandning istället.
Jättegott.
Sitter nu på rummet och hör hur regnet slår mot fönstret.
Hoppas det har upphört till imorgon.


Inga kommentarer: