fredag 7 oktober 2016

"An der schönen blauen Donau"


Äntligen en dag med fint väder, inte en regndroppe.
Man kan bli rent lyrisk av solen efter att det regnat i flera dagar.
Efter skolan blev det en riktigt lång promenad idag.
Målet var Donau.
Efter att jag tagit mig in till centrum gick färden en bit längs Donaukanalen (ovan) innan jag korsade den och fortsatte in i dom judiska kvarteren.


Här skulle jag kolla in den judiska marknaden Karmelitermarkt efter tips från min värdinna.
Tyckte inte den var särskilt märkvärdig.
Fick dock se några ortodoxa judar med sina krulliga polisonger och svarta bredbrämmade hattar.


När började närma mig Prater hade jag varit fikasugen ett tag så jag letade upp en Café.
Det blev en hallonbomb och en latte.


Passerade nöjesfältet som heter Prater.


Övervägde om jag skulle ta mig upp i den här för att kolla utsikten, men nej, det blev inget åkande.
Är ju som bekant inte så väldigt förtjust i höjder.


Lade bakom mig en sträcka till innan jag kom fram till floden och bron som leder över till andra sidan.


Fina  strandpromenader verkar det vara.


Och här är Donau betydligt blåare än den delen som går genom Budapest.


Bron är lång, den är ungefär 2,5 km.
Men det var mycket rolig graffiti att titta på längs muren.
Ungefär mitt på bron finns en U-Bahn hållplats eftersom floden är delad av en väldigt lång ö.
Nästan så det tycks vara två floder.


Den andra halvan av Donau är inte riktigt lika bred.


Väl över på andra sidan finns ett väldigt modernt område med en riktigt hög skyskrapa á la NYC.


Vandrade sedan tillbaka igen fast på andra sidan av bron.


Här är en trevlig strandpromenad på ön som praktiskt nog heter Donauinsel (Donauön)


På andra sidan ön ligger några extremt långa kryssningsbåtar.
Den ena hade Schweitsisk flagga.
Hur har den tagit sig hit?


En vy över det nya området på lite längre avstånd.
Det syns verkligen vilket kanonväder det har varit idag.


På väg tillbaka till stan gick jag förbi den här mariuanaodlingen, helt öppet ut mot gatan.
Det måste ju vara tillåtet när det ligger så öppet till.
Jag trodde Österrike var lika strikta som Sverige, men det verkar inte så.
Skulle ha frågar min värdinna men det glömde jag.


När jag hade kommit tillbaka så långt som till Prater tyckte jag det fick räcka med promenader för den här dagen. 
Då hade jag avverkat ca 15 km.
Hoppade på spårvagn nummer 5.


En av de gamla vagnarna.
Det finns fortfarande en hel del kvar av dom.
Så charmiga.
Ytterligare en detalj av den här staden som för en tillbaka i tid.
Allt verkar liksom lite gammaldags.
Faktiskt lite känsla av öststat.


Åkte från ändhållplatsen Praterstern till ändhållplatsen Westbahnhof.
Spanade in i stationshallen för att hitta mötesplatsen inför morgondagen.
Vi ska ha en heldagsutflykt med skolan imorgon till Salzburg.
Och vi ska ses på stationen redan 7.15.
Dags att sova med andra ord.

Inga kommentarer: