måndag 3 oktober 2016

Stadsvandring i regn


Jag kan ju inte direkt påstå att jag haft tur med vädret.
Idag skulle det var ganska bra väder.
Men icke då!
Det började visserligen bra i morse men säg den lycka som varar för evigt.
Det är faktiskt ganska störande när det både blåser och regnar.
Något litet uppehåll var det tills jag packat ihop paraplyet och sen var det på igen.
Det är svårt att fotografera och allt blir blött och kartan blir våt och jag hittar inte åt vilket håll jag går.
Nu låter det som allt var bara elände, men det var det såklart inte.
Den här stan gör att man kastas tillbaka i tiden.
Det verkar som tiden på något sätt har stått stilla.
Det är mycket gamla och pompösa byggnader överallt.
Kaféer och restauranger är rätt anonyma men trevliga, förutom på shoppinggatan där jag såklart hamnade.
Ett paraply blev iallafall köpt.
Kände att jag kunde behöva ett.


Inhandlade även lite godis i den här butiken.
Väldigt gott godis.
Och det kommer att handlas mer innan jag åker hem.
Några julklappar kanske.
Mozartkulor.


Och såklart var jag ju tvungen att testa Sachertorte på Café Sacher som är dom enda som får kalla sin Original Sachertorte.
Fick stå i kö i ösregnet ungefär en halv timme.
När jag kom in fick jag ett litet bord i en salong som var helt otroligt vacker.
Bara det var det värt att köa för.
Beställde in tårtan med en kopp kaffe.
Var den god?
Nej, inte särskilt god.
Ganska torr med en glasyr av mörk choklad och en fyllning av aprikosmarmelad.
Har väldigt svårt att förstå hur den har kunnat bli så populär.



Efter kaffe och kaka var det till att vandra vidare i regnet.







Inga kommentarer: