måndag 3 oktober 2016

Första skoldagen


Dagen började med en trevlig frukost med mitt värdpar.
Sedan följde mannen med mig till Tunnelbanan och hela vägen in till stan och visade mig var spårvagnen gick som jag skulle byta till.
Detta kallar jag service.
Visserligen skulle han samma vägen själv.


Väl framme i skolan var det dags för inskrivning.
Vi fick ett papper att fylla i och sedan fick vi ställa oss i kö för en information vid ett bord tillsammans med ett par andra nyanlända.
När detta var klart fick vi ställa oss sist i kön för att bli intervjuade på tyska för att bedöma vilken klass vi skulle hamna i.
Detta var det mest ineffektiva sätt jag varit med om.
En person som skulle intervjua alla.
Det tog en evighet.
Men det blev till slut min tur och jag hamnade i typ andra klass och fick börja direkt.
Jag kom in i klassrummet där de andra redan var igång.
Efter mig dök det upp två personer till.
Vi har två lärare dagligen.
En på morgonen som har grammatiken och en efter pausen en som kör den muntliga delen.
Vi hade och en vikarie idag och vi ska ha honom imorgon också.
En otroligt jobbig person som inte kunde stå still i fem sekunder utan hoppade omkring hela tiden.
Dessutom luktade han starkt av svett så jag höll på att kvävas.
Hade huvudvärk hela förmiddagen och det gjorde inte saken bättre.
Det var en befrielse när vi äntligen fick sluta för dagen.

Upptäckte att Norska ambassaden låg vägg i vägg med skolan.



Inga kommentarer: