torsdag 6 oktober 2016

På museum


Åter en regnig dag.
Jag börjar bli ganska less på det här vädret.
Hoppas det blir bättre imorgon, det ser lovande ut.

Vi hade test i skolan idag.
Det ska bli intressant att se hur det gick.

Efter skolan blev det ett besök på Hard Rock Cafe.


Detta har blivit en tradition i varje ny stad jag besöker och som har en HRC.


Jag beställer alltid det samma från menyn så jag kan jämföra.
Denna var rätt så bra men fortfarande ligger Berlin i topp av de jag testat i Europa.

Sedan bar det ut i regnet igen.


Tittade in i Sankt Stephansdomen som ligger mitt i stan.
Den är mycket vacker.


Ser ut som de flesta kyrkor av denna typ och storlek.

Ut i regnet igen.
Det är så himla skönt att det finns butiker man kan gå in i när det är så blött och trist ute.
Jag hamnade i klädbutiken Peek & Kloppenburg.
Och här blev det några plagg inhandlade.
Hade antagligen inte gått runt så länge om det varit uppehållsväder.


Leopoldmuseet hade i alla fall öppet denna regninga dag till skillnad från i tisdags.
Jag kom in på seniorbiljett.


Gustav Klimt är nog den mest kända konstnären här.
Det märks framför allt på alla souvenirer.
Hans konstverk finns avbildade på allt från suddgummin och schalar till muggar och väskor.

En anna konstnär som har en stor utställning på museet är Egon Schiele.
Hans konstverk bestod av mycket konstiga erotiska bilder och mycket naket.
Inga tavlor som tilltalade mig.
Tog inga foton av några av hans verk.


Tavlor av klimt inspirerat av orienten.


Också denna är en Klimt.

En tillfällig utställning på museet som kallas Fremde Götter (Främmande saker)
Det är en hel del masker, tavlor och andra föremål från Afrika, främst Västafrika.
Det var inte tillåtet att fotografera just där, men det visste jag inte.
Så jag hann ta ett par bilder innan vakten kom och sade till.

Inga kommentarer: