tisdag 18 maj 2010

Räddningsaktion


'
Dörren gick i baklås.
Folk på utsidan strömmade till.
Panik?
Nej, inte då.
Jag är inte så ömtålig.
Man fick fram en skruvmejsel, men det gick inte att få upp lås och handtag.
Alla skruvbara skruvar var på insidan.
Genomtänkt?
Antagligen inte.
Kollegorna på utsidan ville försäkra sig om att jag verkligen inte fick panik.
Jag satte mig ner och väntade.
Grövre verktyg var på väg.
Man skulle lyfta av dörren från gångjärnen.
Det bankades och knackades.
Fick hålla för öronen.
Det nedre gångjärnet släppte och så småningom det övre och dörren kunde lyftas bort.
Tjugo minuter var jag instängd.
Många skratt och välkommnanden ut.
Snart visste hela våningen att jag hade varit inlåst på muggen.
Tur att jag inte hade jouren och var ensam.
Inte lika kul om det varit fredag eftermiddag.
Två dygn instängt på ett par kvadrat.
Hämska tanke.
Jag kommer inte att låsa om mig nästa gång jag är själv.
Men, slutet gott allting gott.
'

Inga kommentarer: