måndag 31 maj 2010

Var tog kortet vägen?


'

Kortet är laddat med säsongspris.
Giltigt i fyra månader.
Det ligger ALLTID i framfickan på handväskan som har dragkedja.
Jag behöver aldrig ta ut kortet.
Drar bara väskan över spärren.
Senast använde jag det i onsdags när jag träffade M på stan.
'
I morse, på väg till jobbet, drog jag väskan över spärren.
Inget hände.
Nytt försök.
Inget hände.
'
Öppnade dragkedjan.
Fickan var tom.
Men var hade kortet tagit vägen?
Jag hade ju som sagt inte använt det.
'
Hade någon stulit det?
Men det skulle jag ha märkt eftersom fickan är ganska trång.
Har själv svårt ibland att få ut kortet.
'
Började få lätt panik.
1900:- i sjön.
Men jag måste ju ta mig till jobbet.
'
Gick till kiosken för att köpa biljett.
Köpte en hel remsa för säkerhets skull.
Stämplade i spärren och kom iväg.
'
Hjärnan arbetade på högtryck.
Var kunde kortet ha tagit vägen?
Hade jag stoppat det i jackfickan?
Jag fick väl kolla när jag kom hem.
Men varför skulle jag egentligen ha tagit kort ut ur väskfickan över huvudtaget?
'
När jag' satte mig på tåget började jag rota i väskan.
Bara för att utesluta att den inte fanns där.
Öppnade fickan inuti väskan där jag förvarar viktigare papper, frimärken, piller mm.
Och vad hittade jag där.
Jo, en röd plast ficka från SL med mitt kort.
Men hur hade det hamnat där?
Vem har lagt dit det?
Inte jag iallafall.
Det har jag ju aldrig gjort förut.
Jag fattade ingenting.
Det spökar nog hemma hos mig.
Ja, så är det nog.
Spöket har varit i farten.
Börjar jag bli senil?
Eller bara glömsk.
Nej, det måste vara spöket.
Solklart.
Spöket.
Finns helt enkelt ingen annan förklaring.
'

2 kommentarer:

Anonym sa...

När du tog fram remsan till min resa mot Medborgarplatsen den där onsdagen flyttade du säkert den lilla röda till en annan fack. jag tror i alla fall på denna förklaring. / M

Allt möjligt och omöjligt sa...

Ja men, efter att vi sa hej då så var den ju i rätt ficka när jag gick genom spärren för att åka hem. Fortfarande spöket som spökar :-)