måndag 27 september 2010

Var är Madame?


'
Båda mina madamer heter det samma så dom får bli Madame 1 som är min vanliga och Madame 2 som är min nya.
Jag hade pratat med Madame 2 för ett par veckor sedan.
Talade om vilken tid jag skulle komma.
Det var helt OK.
'
När jag anlände igår starx efter sex var det ingen hemma.
Jag ringde på.
Jag provade hemtelefon.
Inget svar.
Lyckades lokalisera lägenheten.
På bottenvåningen.
En hund ylade och skällde.
Jag visste att hon hade en hund.
'
Då fick jag syn på den.
Bakom gardinen intill fönstret.
'
Och han ylade och skällde.
Stackars grannar.
Antagligen hade han blivit orolig för att jag ringt på flera gånger.
Blev samtidigt själv lite orolig.
Tänk om nåt hänt Madame 2.
Kanske var det därför han ylade.
'
Under tiden ringde jag Madame 1 för att tala om att jag kommit fram.
Hon bor granngårds.
Varför jag inte bor hos henne beror på att hon ska in på sjukhus för en operation.
Men jag ska bo hos henne nästa vecka.
'
OK!
Slutligen provar jag Madame 2's mobil.
Hon svarar.
Ber så mycket om ursäkt för att hon är sen.
"Jag kommer direkt", sa hon.
Jag väntar och väntar.
Hunden ylar och skäller.
Jag har iallafall kommit in i porten.
Blev insläppt av en granne.
Det var kyligt ute.
Soligt men mistralvinden är krispig och kall.
'
Ungefär trekvart senare dyker hon upp.
Ber såååååå mycket om ursäkt.
Hon hade varit barnvakt åt sitt barnbarn och hennes dotter kom sent.
Dessutom bor dom i en annan stad, Ciota.
'
Jag blev insläppt och fick hälsa på hunden.
Newton heter han.
Gammal och snäll.
Inte särskilt lydig.
Men han blev iallafall tyst.
'
Fick nycklar och instruktioner.
Vi åt middag tillsamman med ett glas vin.
Madame 2 är supertrevligt och vi pratade och pratade.
Språket börjar trilla på plats igen.
'
Madame 2 jobbar.
Hon är uppe i ottan.
Vaknade själv för tidigt.
Ingen ide att ligga kvar i sängen.
Alltid lite oroligt första natten på ett nytt ställe.
'
Klev upp och tänkte förbereda ett par blogginlägg.
Upptäckte en sladd som såg ut att kunna kopplas till PC'n.
Testade och det funkade.
Jag har internetuppkoppling på rummet.
Lyxigt.
Visserligen finns ingen TV.
Men vad gör det när man kan kolla en hel del program via nätet.
Snart dags för väckarklockan att ringa.
'
Ska till skolan kl halv nio.
Testas skriftligt och muntligt.
Sen får jag se vilken grupp jag hamnar i.
Varje år har det funkat bra och jag har hamnat i bra grupper.
'

Inga kommentarer: