onsdag 4 mars 2009

Kolla kvittot!

Tänk va ofta man blir lurad. Hur många kollar sina kvitton? Jag har satt i system att granska mitt kvitto innan jag lämnar affären och det händer alldeles för ofta att det är fel.
Idag t.ex. skulle jag köpa en bit kassler som var på extrapris i deras reklamblad. Efter att jag betalat gick jag genom kvittot och såg att dom hade tagit 10:- mer per kg. Detta är något som ligger programmerat i deras datasystem.
'
Alltså! Idag är det onsdag. Jag var där vid 18-tiden. Priset gäller den här veckan, d.v.s från i måndags. Hur mycket har dom tjänat på detta "misstag"? Gör dom det medvetet och väntar tills nån reagerar och sen ändrar dom i systemet? Jag bara undrar?
Men är det verkligen ingen annan som reagerat på nästan tre dagar? Märkligt. Jag kan väl aldrig tänka mig att affären programmerar in priserna varje morgon, om dom redan gjort det tidigare, med mindre en ändring ska ske.
'
Jag kommer iallafall fortsätta att lusläsa kvittot. Inte för att det handlar om jättestora summor för min del, men det är irriterande och jag tror affärerna tjänar stora pengar på detta.
'

Den billige kasslern som helt plötsligt blivit dyrare.
'

3 kommentarer:

Anonym sa...

Se så viktigt det är att kolla! Jag gör ett överslag, men kollar vara för vara - nej! Ska börja med det! Kram

Fru Pusselbit sa...

Jag tänker hela tiden att jag ska börja med det här, men glömmer av det. Nu får jag snart knyta ett band runt mitt finger! ;)

Ha det så gott idag! =)

thebromanders sa...

Ja, det där har hänt mig med, och jag har också börjat lusläsa kvitton!!