torsdag 23 april 2009

Under Västerbron

Hur många gånger jag passerat Västerbron har jag inte koll på.
Utsikten därifrån över vår vackra huvudstadstad är bedövande, särskilt på soliga dagar.
Egentligen lika vackert under alla årstider.

Men , jag har aldrig klivit av och tittat på bron från en annan vinkel.
Och där, under bron finns en egen värld.



Det första jag hittade var det här monumentet som rests till minne av när JAS-planet störtade.

Det står skrivet:

HÄR
störtade JAS 39-Gripen
under en flyguppvisning
den 8 augusti 1993

Konstnär: Thomas Qvarsebo
Rest 1994 av Långholmen
Hotel & Restaurang AB



Grafittikonstnärerna har fritt, och i lugn och ro kunnat utveckla sin konst här. Det finns massor av läckra konstverk som inte syns uppifrån bron.



Tydligen en bra övningsvägg för blivande bergsklättrare.
Höjden är ju rätt moderat.
Det ska böjas i tid... osv.



Västerbron sett ur ett annat perspektiv.

Undrar vad som finns under alla de andra broarna?
'
'

3 kommentarer:

Angel.Pearls sa...

Häftig klättervägg. Västerbron är inte mina "kvarter" -tror det blir en Djurgårdspromenad, eller två, i helgen för min del. Ha det soligt!//Eva

syren sa...

Det är ju så vackert i Stockholm! Vilka fina bilder. Ha en fin fredags kväll.

lilalili sa...

Men vad roligt! Thomas Qvarsebo kommer härifrån, är bror till en annan känd konstnär, Michael, som målar fantastiskt vackra tavlor. Jag har hört talas om monumentet tidigare men visste inte att det var Thomas som var konstnär. Det är verkligen lärorikt att läsa bloggar!
Ha en skön vecka! Kramis