torsdag 19 augusti 2010

Äta och dricka i Prag



Man ska inte vara rädd för att gå in i restaurangerna och kolla om dom har lokal på baksidan.
Många har det och man kan hitta riktiga pärlor.
Den här restaurangen som heter U Pinkasu Restaurant hade en utomhusdel i skuggan av en jättegammal katedral.
Europas högsta förklarade servitören.
Murarna runt var från kyrkans begynnelse och det var bara själva muren kvar.
Dessutom hittade man lite svalka där i skuggan på baksidan.



Här åt jag en köttbit med sås och bread-dumplings.
Dumplings eller knödel som det heter på tjeckiska.
Låter väldigt tyskt.
Det finns även som potatis-dumpling.
Jättegoda.
Kan kanske jämföras med kroppkakor.
Schnitzel provade jag på.
Och sauerkraut, både vit och röd.
I och med det har jag tydligen provat på den vanligaste tjeckiska maten.
Detta enligt en kille jag pratade med på flyget hem.
Han var svensk men med tjeckiska föräldrar, så han visste antagligen vad han pratade om.
Gulash han jag inte med att testa.
Luncherna bestod annars mest av lite snabbmat.



Och är man i Prag MÅSTE man dricka öl.
Jag är ingen öldrickare och försökte undvika det.
Men servitören pratade så varmt om Pilsner Urquell.
Så då fick jag väl testa.
Han menade att det inte var som någon annan öl.
Men jag tyckte precis det smakade som helt vanlig öl.
Men det var OK till maten.
Jag tömde iallafall glaset.

      

Och så har jag fått smak för Mojito.
Det verkar vara den mest populära drinken för tillfället.
Man kunde få den överallt.
Och den smakar olika på alla ställen.
Någon sötare, beskare eller surare.
Även alkoholfria varianter finns.
Inte alla är lika goda.



Mycket goda bakelser och kakor.
Och dom är duktiga på kaffe i Prag.
Det smakade gott på alla ställen oavsätt vilken variant man beställde.
Priserna kunde variera mycket beroende på graden av turistfälla.



De sista två kvällarna hittade jag den här resturangen i närheten av hotellet.
Mycket prisvärd.
Sista kvällen åt jag en snitzel med persiljepotatis, en stor sallad bredvid, ett glas franskt vin och en flaska mineralvatten.
Det gick på strax under 300 czk som motsvarar lite drygt 100 sek.
Här gick man också genom restaurangen och ut på andra sidan där man kunde sitta utomhus på en terass vid en liten bakgårdsträdgård.
Mysigt och lugnt, god mat och trevlig service.
      

Inga kommentarer: