tisdag 17 augusti 2010

Pärlor och ficktjuvar



Och vad köper man när man är pärlgalen som jag och befinner mig i Tjeckien?
Ledande fråga.
Tjeckiska glaspärlor naturligtvis.
Billigt var det också.
2,5 kg för 800:-
Som hittat.
Detta var på marknaden i Gamla stan.
Medan jag höll på att plocka ut dom påsar jag skulle köpa var det en spritdoftande kvinna som försökte ta sig in i min väska när hon tyckte jag var ouppmärksam.
Men jag kom på henne och slet åt mig väskan och blängde på tanten.
Vad fan gör du? Sa jag på svenska.
Precis som om hun skulle förstå det.
Hur säger man sånt på tjeckiska?
Då började hon pilla med dom påsar som jag höll på att plocka, precis som hon inte fattat att jag märkte vad hon höll på med, hon försökte antagligen avleda min uppmärksamhet igen.
Jag slet åt mig påsarna och blängde på tanten igen.
Hon sa nåt på vad jag antar var tjeckiska och förmodligen nån svordom.
Sen var hon bara borta.
Men hon hann aldrig sno nåt.

I söndags när jag gick förbi marknaden igen var det ett annat stånd som också sålde pärlor.
Och galen som man är blev det några till.
Det är ju så billigt och då går det inte att låta bli.
Jag är ju trots allt i glaspärlornas förlovade land.

1 kommentar:

Angel.Pearls sa...

Åhh, är du i 'himlen'....Tur -eller synd- att inte jag är där..känner igen beteendet!! Frossa på! Kram//Eva