onsdag 18 augusti 2010

Ta sig fram i Prag

Det allra vanligaste och enklaste är att gå.
Allt man vill se som förstagångsturist finns innom rimligt gångavstånd.
'

'
Annars är det spårvagnarna som dominerar.
Det finns inte två som ser likadana ut.
Ett trevligt inslag i stadstrafiken.
Jag testade en gång.
Åkte tre hållplatser.
Klev in i vagnen och väntade på konduktör.
Det kom ingen.
Jag klev av och upptäckte en biljettautomat.
Man ska tydligen köpa biljett innan man kliver ombord.
Men enligt receptionisten på hotellet var kontrollanterna inte så noga med turisterna.
'

'
Ett väldigt populärt sätt att ta sig fram.
Många åkte omkring på såna här.
Vet inte vad dom kallas.
Man såg folk i alla åldrar som provade.
Det fanns en och annan nybörjare som behövde lite starthjälp.
'

'
Medan andra såg ut som rena proffs.
Och hjälm var tydligen obligatoriskt.
'

'
Det här märkliga fordonet krävde samarbetförmåga.
Sex personer ska samsas om att åka åt samma håll.
Kul.
Men jag såg bara den här.
'

'
Däremot var det populärt att åka veteranbil.
Det var massor av dom på stan.
Chaufförerna verkade som guider också.
Synd bara att dom inte bar klädsel som passade ihop med åkdonet.
'

'
Båt på floden Vltava var också en vanlig syn.
Att se staden från vattnet.
'

'
Att åka hästekipage såg man då och då.
Brukar vara ett populärt inslag i de flesta städer.
'

'
Med det framkomstmedel som lyste med sin frånvaro var cyklar.
Som synes av det tomma stället.
Inte en cykel i sikte.
Fick leta ett tag innan jag såg nån som jag kunde fotografera.
Jag så dock några cykelbud vid ett par tillfällen.
'
'

Inga kommentarer: