tisdag 24 augusti 2010

Prague Ladies



Dessa fick jag med mig hem från Prag.
Jag såg dom redan första dagen.
Gick och tänkte på dom hela kvällen.
Dom skulle ju passa så perfekt i mitt guldrum.
Och på eftermiddagen dagen efter slog jag till.
Nu hänger dom där och är helt perfekta.
Keramik målade i guld och svart.
55 cm höga, så dom är ganska stora.
Fick dom bra inslagna, men jag bar ändå hem dom som om det vore ägg i påsen.

Utöver dessa damer blev det inte så mycket shopping.
Kläder var inte aktuellt i värmen.
Orkade inte tanken på att prova.

Var dock in i många andra sorters affärer och kollade runt.
Mycket likadana saker i butikern.
Det mesta är anpassat för att säljas till turister.
Babusjkor var ett frekvent inslag.
Men det förknippar jag nog mer med Ryssland.

Glas då, det är populärt.
Överallt, glas, glas, glas.
Vaser, skålar, figurer.
Tjeckien är ju berömt för glas.

Leksaker var det också mycket av.
Träleksaker.
Skrattande häxor.
Marionettdockor i massor.

Och pärlor.
Tjeckiska glaspärlor.
Och vad köper jag, om inte just det.
En av försäljarna gav mig adressen till deras hemsida där man kan beställa.
www.koralky.cz
Dom skickar även utanför landet.
Tyvärr är sidan endast på Tjeckiska så jag vågar inte beställa.
Men jag upptäckte att jag hade missat en av affärerna.
När jag kollade på kartan såg jag att jag nästan måste ha snuddat den.
Men det var på söndan så då var det nog ändå inte öppet.
 

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej
Jag kan köpa pärlor åt dig i oktober och du vill ha hem ;-)

Kram
Björn