söndag 9 oktober 2011

Hem från Aix















Lördag morgon.
Dags för hemfärd.
Packad och klar och det känns som ryggan väger ett ton.
Adjö till Madame.
Buss till Marseille och flygplatsen.
Skulle iväg med Air France.
Automatincheckningen funkade inte.
Är inte så överraskad över det.
Jag var ju ute i extremt god tid som vanlig och den manuella incheckningen hade inte kommit igång.
Satte mig ner vid ett fik och tog en macka och kaffe.
Märkligt nog fanns alla affärerna på utsidan säkerhetskontrollen, meningslöst.
Alltså inte läge för att kunna köpa t.ex. en flaska vin eller olivolja.
Incheckningen kom igång.
Tog en evighet fast det nästan inte fanns någon i kön.
Säkerhetskontrollen gick smidigt och snabbt.
På insidan fanns endast en kafeteria.
Tog en fika till med en muffins medan jag väntade.
Planet kom iväg som det skulle.
Det bjöds inte på något annat än dricka och tre små kex ombord.
Väl i Paris skulle Stockholmsplanet gå från samma terminal som jag ankom.
Ibland ska man ha tur.
Men det var också där turen slutade.
Fast det var samma terminal fick man gå ut ur säkerhetszonen.
Svänga runt hörnet.
Och sedan in igen.
Totalt meningslöst.
Men här fick jag inte gå lika smidigt igenom.
Alla gånger jag åkt med den stora kameran har jag aldrig behövt bevisa att det är en kamera.
Därför låg den längst ner i ryggan som för övrigt var mycket noggrant packad.
Men här var det stopp.
Jag fick öppna säcken.
Plocka ut allt det som låg överst för att fiska fram kameran.
Sen kan ni förstå att det inte blev lika lätt att packa ner allt igen.
Man står där stressad med alla sina saker blottade medan andra resenärer smidigt passerar.
Om jag inte sagt det förut.
Jag HATAR Paris CDG.
Har aldrig haft någon god erfarenhet från den här flygplatsen.
Planet kom iallafall iväg endast 15 minuter försenat.
Det höll i sig hela vägen.
På Arlanda kom min resväska nästan först.
Som kompensation.
Flygbussen stod inne så jag skyndade på för att hinna.
Skulle betala med en hundring.
Men det går inte med kontanter längre.
Endast kort.
Då rusade en kille fram för att erbjuda sitt kort.
Men jag hade ju mitt redo och det fanns tillräckligt kvar på kortet trots all shopping.
Tackade killen för vänligheten.
Dessutom var han en riktig snygging också.
Nu är jag hemma igen.
Resväskan är tömd och alla kläder tvättade.
Imorgon börjar vardagen igen.













   

Inga kommentarer: