tisdag 13 juli 2010

Spöklikt


'
Det var snudd på tomt i T-vagnen jag åkte med i morse.
Mitt i rusningstrafiken.
Strax efter sju.
Hade hela bakre delen av vagnen för mig själv.
Sen satt ett par personer lite längre fram.
Kusligt tomt.
Men var är alla?
Har alla tagit semester samtidigt?
Spontan semester.
Ingen planering.
Bara stanna hemma.
Men jag kan förstå folk.
Det är ju på tok för varmt för att arbeta.
Och var har den utlovade åskan tagit vägen?
Och regnet?
Inte ett vindpust ute.
Till och med getingarna är less.
För dom vill inte heller vara utomhus.
Har gjort mig av med några sen jag kom hem från jobbet.
Man ska inte klaga säger många.
Men varför inte.
Är det outhärdligt så är det.
Och ca en tredjedel av svenskarna håller med.
Vi bor i lagomlandet, men inget är lagom med vädret.
Varken vinter eller sommar.
Var är vi på väg?
'

2 kommentarer:

Ragnvi sa...

Morning i hettan! Jag är mycket för det där lagom just nu...! Längtar nästan tillbaka till i vintras...nästan!
Jag njuter för fulla muggar av dina somriga foton från huvudstaden!
Kramen!
Ragnvi

Angel.Pearls sa...

Jag har i alla fall semester 'byggsemester' kallar vi det -infaller alltid fom v 28..här är det oxo varmt -på landet, stockholms skärgård. Men jag kan tänka att det inte är lika hett o kvavt som i stan. Ha det gott i värmen. Kram//Eva