torsdag 22 juli 2010

Torrt, torrare, torrast


'
Det låg som ett svagt dis över stan idag.
Varmt och fuktigt.
Det blev jag varse när jag klev ut från jobbet.
Känslan av att bli inbäddat i en varm fuktig filt.
Och man kunde liksom inte sparka den av sig.
Varje liten ansträngning kändes tung.
Och torrt är det över allt.
Regnet lyser med sin frånvaro.
Men lite förvånad blev jag dock i morse när jag klev av T-banan vid Midsommarkransen och det hade regnat.
Små pölar på trottoarerna.
Hemma hos mig hade det inte regnat.
Men vad hjälpte det regnet.
Inte alls.
Det blev bara mer outhärdligt.
Och träden och gräset torkar bort.
Många träd har redan antagit höstfärget.
Visst är det vackert.
Men det är vackrast vid den tiden på året när det ska vara så.
Inte i juli.
Regn,regn, regn.
Var tar du vägen?
Kan det hjälpa med en regndans kanske?
Men imorgon ska det bli svalare.
Säger dom iallafall.
'

'
Torrt gräs.
'

'
Löv som redan trillat av.
Grå, torra och livlösa.
Inte färggranna som på hösten.
'
Och leran på stigen som torkat och spruckit.
Sånt som man ser på Tv när dom visar uttorkade floder i varmare länder.
'

'

Inga kommentarer: