torsdag 27 augusti 2009

Inbrott eller utlåst


'
Hade somnat in igår kväll när jag vaknade med ett ryck.
Tittade på klockan.
Midnatt.
Någon höll på att borra.
Först blir man arg.
Vem i h-e är så knäpp.
Gick ut i hallen och hörde att ljudet kom från uppgången.
Öppnade innerdörren och kikade genom "ögat".
Jag såg inget men jag hörde hur det borrades i grannens dörr en trappa ner.
Inbrott?
Utlåst?
Vet inte.
Det borrades och bankades.
Sågades och borrades.
Vågade mig inte ut i farstun.
Ifall det var inbrott kunde det ju vara farligt.
Jag är en riktig mes.
Skulle jag ringa polisen?
Nej, det kändes ju samtidigt lite fånigt.
Kollade ut genom fönstret och såg en svart bil parkerad precis framför infarten till vår port där man egentligen inte får stå.
Fick syn på ett par figurer som kom ut ur porten och letade nåt bak i bilen.
En av figurerna hade en svart skinnjacka med nåt stort märke på ryggen.
Efter ett tag såg jag dom komma tillbaka och jag tyckte det såg ut som min granne.
Han har såna skinnkläder och hästsvans.
Så det var nog han ändå.
Efter ett tag var det tyst.
'
Och i morse tänkte jag granska grannens dörr noga.
När jag passerade tittade jag till lite extra men det syntes inte en skråma på dörren.
???
Det finns visserligen en innerdörr.
Kanske det var den.
När jag kom hem i eftermiddags fick jag syn på en massa småskräp i form av sågspån, skruvar och annat.
Då var det nog antagligen innerdörren som gått i baklås.
'
'

Inga kommentarer: