måndag 17 augusti 2009

Två linslöss


'
Mina föräldrar ska snart flytta.
Hit.
Men inte riktigt ännu.
Nån gång i början av nästa år ska det vara färdigt för inflyttning.
Utsikten sedan kommer det inte att vara något fel på.
Man kommer att kunna se ut över Oslofjorden.
Visserligen lite på avstånd, men ändå.
'

'
Jag var ju ute och strosade i området där alla gator förresten har namn efter figurerna i Sigrid Undsets roman "Kristin Lavransdatter".
Fick syn på den här bysten av författarinnan.
'
Medan jag stod och fotograferade...
'

'
...dök dessa två otroligt söta och charmiga barn upp.
Följande samtal utspelade sig (översatt från norska):
'
Barnen: Hej, vad gör du?
Jag: Jag fotograferar den här statyn.
B: Kan du ta en bild på oss.
J: Javisst!
B: Var hamnar vi?
J: Vad menar ni med det?
B: I vilken tidning.
J: Jag kommer inte från nån tidning.
B: Åh!
J: Jag fotograferar helt privat.
B: Jaha! Varför tar du en bild av den? (Dom pekar på statyn)
J: För att jag tycker den är fin.
B: Aha! Vem är det?
'
Jag förklarar och berättar lite om henne och hennes mest kända roman, iallafall det lilla jag kommer ihåg från skolböckerna, och dom lyssnar intresserat och ställer en och anna fråga.
Till slut.
'
B: Kan tu ta en bild på oss ändå.
J: Ja visst
B: Ha det! (I tron att dom iallafall ska hamna i en tidning)
J: Ha det!
'
Och här ser ni dom.
Visserligen inte i nån tidning men iallafall nånstan i cyberrymden och kanske kan dom bli upptäckta av någon som råkar passera min blogg.
'
'

Inga kommentarer: