tisdag 11 augusti 2009

Naken konst



Jag passade på mellan regnskurarna när jag var i Oslo.
Turist i min hemstad.
Åkte in till stan för att gå runt i Vigelandsparken och fotografera.

Klicka på bilderna så blir dom större.


  

Parken består av ca 200 skulpturer.
Alla tillverkade av skulptören Gustav Vigeland.



Den här arga lille pojken "Sinnataggen" är nog den mest kända enskilda skulpturen.

  

Många har nog stått modell...



  

...både vuxna och barn.

  



Monolitten. 17 meter hög bestående av 121 figurer.
Ett alldeles fantastiskt konstverk.

 

Detaljer.

 

De 36 skulpturerna kring Monolitten går i generationsordning om man går medurs runt.
Från barn till ålderdom.



Fontänen som bärs upp av fyra starka män.



Otroligt nog har någon lyckats ställa en flaska vid foten av statyerna.
Hur detta gått till förtäljer inte historien.

  

De 20 trädskulpturerna runt symboliserar människor i livet från vagga till grav.



Ingångsporten till parken gjord i smide är fantastiskt vacker.

 

Vackra är också dessa grindar som man passerar på var sida av Monolitten.
   

3 kommentarer:

Angel.Pearls sa...

Länge sedan jag var i Oslo. Vacker grind o Manolitten är fantastisk!Kram//Eva

lilalili sa...

När jag var liten såg jag foton från Vigelandsparken för första gången och kände en sådan enormt stark längtan dit - det gör jag nu med! Jag har fortfarande inte varit där men måste ju se till att jag kommer dit!
Ha en underbar dag Eva!! Kramis

Viola sa...

Nå har jeg sett på dine flotte Oslobilder :) Frognerparken - eller Vigelandsparken - er bare så herlig å rusle rundt i, men må innrømme at det er lenge siden jeg selv var der sist.. :)