fredag 14 augusti 2009

Sootkanalmarsjen 2009


'
Sootkanalmarsjen har arrangerats 20 gånger.
Jubileum.
Varje år, söndagen närmast månadsskiftet juli/augusti.
Den går mellan Eidskog och Setskog.
Den är dryga 15 km lång.
Går över stock och sten.
Och är ganska jobbig på sina ställen.
'

'
Här går starten.
'


Sootkanalen invigdes 1849.
Den byggdes av ingenjör Engebret Soot.
Syftet var att föra timmer uppströms och vidare ner till Halden.
Genom att bygga slussar kunde timret föras uppåt.
Endast ett fåtal av dessa slussar har restaurerats.
'

'
Arrangemanget med marchen är till för att ge uppmärksamhet åt detta fantastiska byggverk.
Och även få in lite slantar.
Det kostar 60 kr att starta.
Men det ligger också otroligt mycket ideellt arbete bakom.
'

'
Den översta och sista slussen.
Det finns 16 av dom fast det var ursprungligen 15.
Men marschen slutar inte här.
Den följer hela kanalsystemet.
Timmerstockarna fraktades sedan härifrån en bit längs en järnvägsanläggning och sedan vidare längs ett uppdämt vattendrag ner til sjön Setten där marchen går i mål.
'

'
Slussarna är alla döpta.
Klicka på bilden ovan så kan du läsa vad dom heter.
Några är bl. a. uppkallade efter ingeniörens barn.
Och en av dom heter Sverige ;-)
'
'
Den högra bilden visar en del av den vägen som järnvägsanläggningen gick.
'

'
Den här sportige mannen vilar på samma stubbe varje år.
Med termos och medhavda smörgåsar.
Är man norrman så går man ju på tur.
'

'
Över stock och sten...
'

'
...och längs vattendrag...
'

'
Över kalhyggen och åsar...
...genom blåbärsris och ljung.
'

'
Det hade regnat en hel del så många "broar" var handgjorda och lite vingliga.
'
'
Bäst att hålla balansen.
'
'
Över hemmagjorda pontoner och genom djupa skogar.
'
'
Sista utförsbacken innan vi kommer ner på vägen.
Då har vi bara några hundra meter kvar att gå.
Och nog har jag gjort mig förtjänt av ryggsäcken som jag fick när jag var i mål.
Den fick jag för att det var 10'e gången jag gick.
Det står så på säcken.
"Jeg har gått Sootkanalmarsjen 10 ganger"
'
Min mamma har gått alla tjugo gångerna.
Hon fick en termos där det står att hon gått 20 gånger.
Efter den femtonde får man en reflexväst och på den står det...
... just det, inte så svårt att gissa.
'
Men man får ett diplom också, och det får man varje gång.
'
'
Tack för turen!
Efter det här är jag totalt slut och behöver en god middag och vila.
'
'

2 kommentarer:

Angel.Pearls sa...

En fin tur -grattis till ryggan!..o 'snart' termos..Ha en fin helg!//Eva

syren sa...

Vilken fin tur och så fina bilder du visar.Ha en fin söndag. kram