tisdag 23 december 2008

Bio och McDonalds


Igår var jag på bio tillsammans med mina föräldrar och
såg den omtalade filmen Max Manus. Det är en film som
är mer omtalad i Norge. Jag har inte hört något om den
i Sverige. Den hade premiär den 19 december och har
redan setts av mer än 200 000 människor. I Norge blir
ju det närmare 5 % av befolkningen, och det mitt i julrushen.
Filmen handlar om motståndsmannen Max Manus som av
tyskarna betraktades som terrorist under andra värlskriget
men av norrmännen som hjälte.
Det var en mycket bra film och lärorik. Jag hade aldrig hört
talas om honom tidigare. Så för mig blev det faktiskt även
en historielektion.
Efteråt var vi och åt på McDonalds. Generationsklyftan var
märkbar. Visserligen var vi också mamma-pappa-barn fast ett
par generationer över dom andra som var där :-D
Sedan promenerade vi lite på stan i Oslo. Totalt snöfritt även
här, men med fina julgator, massor av julstressade shoppare
och trots allt härlig julstämning.

Utanför biografen Saga där vi såg filmen.

Julskyltning.

Souvenirbutik i Oslo men norska nationalsymbolen TROLL

Skridskobanan vid Studenterlunden, för dagen med julmusik


Juldekorerade paradgatan Karl Johan

Inne i köpcentret Oslo City
  

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt det såg ut! :) Jag önskar dig en GOD JUL!

Anonym sa...

Å vissa har det bra. Bara kan gå runt och mysa, medans vi andra får jobba hårt.

Angel.Pearls sa...

Fint att se bilder från ditt julfirande i Oslo.Klem// Eva

Anonym sa...

God jul på dig! Hoppas du får en fröjdefull jul!
Härliga bilder hos dig och presenten du fick är jättefin!
Kramen!

Anonym sa...

GOD JUL Princexswe! :)

Fru Pusselbit sa...

Vilka fina bilder! Den där filmen har jag inte hört talas om, men det låter som en film för oss. Ska hålla utkik efter den!