torsdag 25 december 2008

Juldagsmiddag

Ytterligre en tradition som vi håller oss till och som har varit
med i många, många år. Det är juldagsmiddagen hemma hos
min mamma. Då träffas vi allihopa och vi brukar vara mellan
15 och 20 personer. Vi skulle ha varit 17 idag men vi blev
faktiskt bara 14 på grund av sjukdom, sånt händer och det kan
man ju inte garantera sig för.
I alla år har vi haft kalkon, men de senaste åren har det
varierat lite. Idag blev det helstekt rostbiff och kalvstek
med massor av olika grönsaker, potatis och mammas goda
sås, ingen kan laga sås som hon. Till efterrätt var det
"moltekrem" (hemlagad hjortronsylt med vispgrädde) men
barnen vill hellre ha glass.
Efteråt blir det kaffe, kakor, godis, snacks eventuellt en
cognac eller likör.
Den här dagen har vi det så trevligt, vi pratar och diskuterar
årets händelser och vad som eventuellt planeras på det
nya året. Allt ifrån resor till nya familjemedlemmar.

Jag bjuder på mycket matbilder varje dag, men det är ju en
stor del av julen. Efter alla dessa matorgier får man väl leva på
grönsakssoppa ett tag framöver :-)


Dukat för juldagsmiddag.


Rostbiff och kalvstek


"Medisterkaker" (köttbullar av fläskfärs) och julkorv.

'
Massa nyttiga, ångande grönsaker.

Min välfyllda tallrik. Smaskens.


"Moltekrem" (Hemmagjord hjortronsylt med vispgrädde)

En blå likör som jag inte kan stava till namnet på :-)
   

2 kommentarer:

Anonym sa...

NU blev jag hungrig :)

Fru Pusselbit sa...

Allt ser så underbart gott ut! =)