söndag 17 maj 2009

17 mai er jeg så gla' i...

...moro jeg har fra morgen til kveld!
Da er det så du,
om vi er små du,
er vi med likevel.'

Så står det skrivet i barnvisan med text av Margrethe Munthe.

Klämde in mig i min folkdräkt i morse.
Det var inte lätt men det gick med ett nödrop.
Skorna klämde lite men jag chansade.
Uppmöte på Engelbrektsplan där 17-mai-tåget skulle starta kl 13.
Med poliseskort marcherar vi ...


... Birger Jarlsgatan ner och över Nybroplan...


...vidare längs Strandvägen där tåget ringlar sig tillbaka i det oändliga...


...sedan över Djurgårdsbron till slutdestination Skansen.
Jag fick veta idag att 17-mai-tåget i Stockholm är världens näst största.
Det största är givetvis det i Oslo.
Otroligt trött i den onda foten men snart får vi sitta.


En och annan udda åskådare längs vägen.
Varför inte en grön, nyfiken papegoja...


...eller en röd-vit-blå-klädd figur, antagligen för att hedra de norska färgerna.


Framför mig i tåget gick en Russ-2009.
Russ är sistaårselever i gymnaset som festar rejält innan examen med kulmen natten till 17 maj.
Nästa vecka börjar nämligen allvaret.
Examen.
'

3 kommentarer:

syren sa...

Vad trevligt det ser ut med ert firande på nationaldagen!Fina härliga bilder. Kram

Veiken sa...

Med en liten tår i ögat tänker jag på min lille farfar som alltid gick längst fram i syttende mai tåget, särkilt stolt strax efter kriget.
Jag kan se honom när jag vill! Det är en alldeles speciell dag och den norska flaggan vajar mest! En rödvitblå kram kommer här! En bunad har du också;)

lilalili sa...

I fredags var jag på Rival och åt den absolut bästa Ceasarsallad jag smakat! Tack för tipset! Tyvärr såg vi inga kändisar där - bara varandra - och vi har ju arbetat ihop ett tag så vi känner varandra väl - men det är ju verkligen kändisar det ;)
Ha en skön dag! Kramis