onsdag 6 maj 2009

T-banan - Podradio - Heder

På vägen hem från jobbet idag hamnade jag i T-banevagnen som sponsras av SR.
Jag har sett den lite då och då, den har funnits ett tag, men jag har aldrig suttit i den förut.
Vid varje "fyrkant" hänger en liten låda på handtaget vid fönstret som man kan sätta in sina hörlurar i och lyssna på ett P3-program som är nerladdad i boxen.
Det verkar vara olika program vid varje plats.
Där jag råkade hamna var det en dokumentär om "Mordet på Fadime".
Jag stoppade in mina hörlurar och började lyssna.
Jag fick bara lyssna en kvart för jag kom alldeles för fort fram till min hållplats.
Hann ju inte med hela programmet.
Men vad dessa stackars kvinnor får utstå som lever i denna hederskultur.
Man får höra Fadimes egna ord hur hon förklarar hur det hela fungerar i detta samhälle.
Skrämmande.
Obehagligt.
Och man blir så in i h**e förbannad.
För mig är det totalt omöjligt att förstå deras sätt att tänka.
Jag måste tacka min lyckostjärna att jag är född i ett samhälle där individen fritt får leva sitt liv som man själv väljer.
Antingen man är man eller kvinna.
Jag ska strax gå in på SR.se för att ladda ner programmet.
Hur obehagligt det än är vill jag lyssna på allt Fadime har (hade) att säga.


'
'

1 kommentar:

Angel.Pearls sa...

Den T-banevagnen har jag inte åkt med ännu -spännande. Svårt att sätta sig in i hur det verkligen är i en sån kultur när man lever i en helt olik.Hoppet är att rättvisan till slut segrar!//