onsdag 16 september 2009

Cow-Parade


'
Passerade den här kon som numer står utanför Måleributiken i Alvik.
Hon heter Dottie.
När Cow-Parade hade sin utställning i stockholm i 2004 så stod hon i Gallerian.
Korna auktionerades ut efter att utställningen var klar.
Jag har för mig att pengarna då gick till BRIS.
'

'
Paraden började i 1999 i Chicago, Illinois, USA.
Sedan dess har den vandrat runt världen.
Och den är fortfarande på "turné"
Men det är inte dom samma kossorna som åker runt.
Varje stad skapar sina egna kor när det är deras tur.
Så nu finns det en uppsjö av kor över hela världen.
Dom säljs även som miniatyrer.
Själv äger jag två stycken såna.
'

'
Första gången jag såg dom var i New York City när paraden var där i 2000.
Det var innan jag visste något om detta fenomen.
Tyckte det var märkligt med en massa färgglada kor lite var stans i stan.
Men nu vet jag bättre.
'
Medan jag letade upp den här bilden från NYC surfade jag genom massor av bilder från den gången jag var där.
Nostalgin bara svämmade över.
Speciellt när jag passerade bilderna på World Trade Center och bilderna som jag tog över NY från toppen av den ena skrapan, 110 våningar upp i det blå.
'
'

2 kommentarer:

Angel.Pearls sa...

Härlig ko -å här hamnade man mitt i vimlet -bland "överklassen på Östermaln" (det bor faktiskt lite vanligt folk här också..)-å demonstrationer! Ha en fin dag//Eva

Ragnvi från jobbet... sa...

Hej på dig o tack för dina goa rader hos mig!
Kor ser jag nästan hela dagarna men inga såna som du visar! Ko-lt!
Och du ska ut o resa igen läser jag?!
Kramen!
Ragnvi