måndag 7 september 2009

Tinas krukor



För ca tio år sedan gick jag på keramikkurs.
Jag gick några terminer, men gav upp så småningom.
Jag fick aldrig riktigt kläm på det där med att dreja.
Jag kan intyga att det är betydligt svårare än det ser ut.

Min lärare som jag hade är keramiker och heter Tina Hellman.
Hon har sin atelje ute vid Sturehofs Slott i Norsborg.
Krukan på bilden ovan är en typisk Tina Hellman-kruka.
Hittade den i ett skyltfönster på Hornsgatspuckeln.
Innanför såg jag att dom hade fler av hennes krukor till försäljning.
Dom är jätteläckra och finns i olika färger.
Varje år, några söndagar för jul har hon julförsäljning i krukmakerit.
Ta er dit då.
Julklappstips!
Men man måste ha bil.
Annars är det svårt att ta sig dit.


3 kommentarer:

Angel.Pearls sa...

Å det var en fin kruka -drejning har jag inte provar ännu....Julförsäljning låter kanon! Kan du "påminna" när det blir dags..Ha en fin dag//Eva

Veiken sa...

Jag har testat en gång att använda drejskiva. Leran försvann åt alla håll och jag gav upp. Det är verkligen en konst att kunna använda en drejskiva så att det blir något. Kram

lilalili sa...

Underbar kruka! //I lördags och söndags befann jag mig väldigt nära Hornsgatupuckeln...nära varandra igen ;)
Ha en bra dag!!! Kramis