lördag 19 september 2009

Överraskande musiklycka

För ett par veckor sedan var jag på Café Skvallertorget och åt deras specialitet, soppa.
Supergott som vanligt.
I bakgrunden spelades det en härlig gungig musik.
Jag hörde att det var något afrikanskt.
Jag älskar den typen musik.
Så härliga rytmer.
Jag frågade ägarinnan vad det var för musik.
Hon berättade att det var en Congolesisk artist som heter Fally Ipupa.
Lyssna gärna HÄR eller HÄR
Den skivan måste jag skaffa mig.

I tisdags var jag inne hos La Plume de ma Tante, affären som säljer franska böcker mm.
Jag skulle ha en kursbok för franskkursen och frågade samtidigt om hon hade afrikansk musik.
Det hade hon, men bara några få samlingsalbum men blandade artister.

Men hon tipsade mig om affären Multi Kulti på Söder.
I torsdags var jag inne där för att handla.
Men han hade inte hellre några såna skivor.
Han talade om att det nog inte skulle bli så lätt att få tag i, kanske inte i hela Europa.
Däremot har han en uppsjö av afrikansk musik.
Jag kan ju säga att jag inte kom tomhänt hem.
Flera skivor blev det med massor av härligt gungande afrikansk musik.
Men jag hade fortfarande inte fått tag i den cd som jag helst av allt ville ha.

I fredags skickade jag ett sms till min x-make D, han kommer från Congo.
Jag undrade om han kände till Fally, och det gjorde han.
Jag berättade om var jag hade sökt och inte fått tag i skivan.
Jag skrev att jag snart åker till Aix och att jag ska kolla på Fnac.
Han tyckte att det var en bra idé.

Men, när jag kom hem efter jobbet igår låg det en påse med något i min brevlåda.
Vad kunde detta vara?
Något som gått sönder i posten kanske?
Jag plockade upp påsen och inuti, inslagen i lite tidningspapper låg den här, helt ny, oöppnad:



Snacka om att jag blev förvånad.
Och saligt överlycklig.
Jag ringde upp D direkt och frågade hur det kunde komma sig att det låg en sån skiva i min brevlåda.
Han skrattade lite och talade om att han vet vart man ska gå för att få tag i afrikansk musik.
Självklart vet han det, antaglige känner väl varje afrikan till vart dom ska gå för att köpa musik från sina hemländer.
D hade altså köpt skivan, och åkt hela vägen hem till mig för att lägga ner den i min brevlåda.
Men jag var iallafall glad.
Och tacksam för att ha en så god och omtänksam vän.

Gissa vad jag har i lurarna just nu?
Inte är det knäck ;-)
   

3 kommentarer:

Ragnvi sa...

Tjena! Förstår om du lyssnar o njuter! Inte alla som har ett sånt snällt x!
Kramen o ha en skön söndag!
Ragnvi

anne sa...

Det gäller att ha folk omkring sig som är litet om sig och kring sig!

Känner du till Ale Möller band? Spelar Worldmusic?

Angel.Pearls sa...

Kul med en sån överraskning! Nu ska jag surfa vidare på dina länkar o lyssna..Ha en fin vecka!//Eva