lördag 26 september 2009

Med "Orientexpressen"...


'
...till Rinkeby.
Det skulle vara Orientalisk höstfest idag.
'

'
Men när jag kom ut ur T-banan såg torget ut precis som vanligt.
Förut fanns det nåt som hette Rinkebyfestivalen och jag trodde det skulle vara något liknande.
Då var det fullt av matstånd överallt och det spelades orientalisk musik på en provisorisk utomhus-scen.
'
Jag hade ju tänkt att vara dubbelt kulturell idag.
Först Moderna muséet och sen festival i Rinkeby.
Jag hade inte ätit sen frukost och var vrålhungrig och hade förväntat mig ett jätteutbud av exotisk mat.
Märkligt.
Det fanns inte en antydan till festival nånstans.
'

'
Jag gick in i Gallerian och tittade mig omkring.
Ingenting.
I en klädbutik köpte jag en turkos scarves.
Jag frågade expediten, men hon visste ingenting.
I parfymaffären köpte jag lite grejer till håret och frågade där med, men hon visste inget hellre.
Konstigare och konstigare.
Och magen knorrade.
Jag frågade tjejen i parfymeriet var man kunde få något att äta.
Hon tipsade om färska piroger i Delibutiken.
'
'
Och det tipset var värt pengarna, 20:- för båda.
Den ena med ost och den andra med köttfärs.
Och dom var verkligen färska och sanslöst goda.
Inte direkt enligt ViktVäktar-recept, men ibland måste man helt enkelt unna sig nåt extra.
''
'
Jag avslutade mitt kulturella Rinkebybesök i Orientbutiken.
Pickles, pitabröd och stark curry blev dagen skörd.
Sen var det bussen hem.
'
'

3 kommentarer:

anne sa...

Men, var det fel datum? Så besviken jag hade blivit!

Angel.Pearls sa...

Uj, vad du hunnit med mycket kul- shopping i stan, kulturella besök och förorts'festival'..(snopet) Ha en fin vecka//Eva

syren sa...

Synd att det inte var vad du förväntade dig! kram